Welkom op mijn blog. Ik ben altijd wel ergens mee bezig: met haken, quilten, handletteren, zingen of kleuren. Zoals een oud spreekwoord zegt:'Een vrouwenhand en een paardentand staan nooit stil...' Kijk mee met mijn hobby's en laat gerust eens een reactie achter.

maandag 20 februari 2017

Haakwerk

Vandaag laat ik zien wat ik de laatste tijd zoal op haakgebied heb gedaan. Misschien weet je nog dat ik afgelopen zomer dit mandje met garen liet zien. Ik vind de kleurtjes erg mooi, hele warme herfstkleuren.
 
 
En dit heb ik er van gemaakt. Een tas voor mijn koormap, vandaar de muzieknootjes. De handvatten heb ik ooit al eens in een kringloopwinkel gekocht. De haaktechniek heet mochila haken. Het lijkt op  tapestry haken, maar is toch echt anders! Het grote verschil is dat je bij tapestry haken in twee lussen van je steek haakt en je bij de mochila techniek de achterste lussen gebruikt. Ook schijnt het resultaat bij tapestry haken veel stugger te zijn dan bij mochila.
De patroontjes heb ik op Pinterest gezocht. Het zijn niet persé mochila/tapestry patroontjes, maar ook kruissteekpatroontjes. Ik vind het geslaagd!
 
 
Als voering heb ik mijn oude tas gebruikt. van de hengsels heb ik tunnels voor de handvatten gemaakt. Recycling!
 


Omdat mijn vorige slofjes te los gehaakt waren, kwamen er toch al snel slijtplekken in. Maar ik had nog sokkengaren over, dus een nieuwe versie was al snel gemaakt. Met een kleinere haaknaald en meer steken per toer. Ze zitten heerlijk en lekker warm.
 
 

 
Ook heb ik nog een sjaal voor mezelf gehaakt. Ik had een leuk zwart/groen jurkje gekocht. Een zwart vest erbij had ik nog, maar er miste een sjaal vond ik. Bolletjes garen gekocht en een patroon gezocht. Het werd een Baktus sjaal, het patroon vond ik hier.
 
 
De foto is niet geweldig, maar zo is het geworden. Ik heb er met zwart een randje vasten omheen gehaakt. Maar dan niet van rechts naar links gehaakt, maar precies andersom. Soort van achteruit haken dus. Leuk resultaat.
 
 
Mijn moeder had nog een paar pakken bruin garen liggen. Daarvan heb ik voor haar twee omslagdoeken gehaakt die ze kan verkopen op de bazar van de vrouwenvereniging waar ze bij zit.  
 Deze is in grannysteek gehaakt, met een paar keer een aantal toeren van stokjes met daartussen lossen. Een wat opener rand dus.

 
Deze is de sjaal in ananassteek, die ik al vaker gehaakt heb.

 
En waar ben ik nú mee bezig? Met een deken voor een vriendin van mij die niet kan haken, maar een gehaakte deken op de bank wel erg leuk zou vinden. Ik haak met Royal van Zeeman. Erg fijn garen om mee te haken.
 
 
Dit is het patroon wat ik gebruik. Je kunt het hier vinden.

 
De hartjes vindt ze niet zo leuk, dus daar ga ik nog wat anders voor bedenken.
 
Tot de volgende keer!
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk, dat je mijn blog bezoekt. Laat gerust een berichtje achter!